wachten...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Therapie op maat bij stress en burn-out

Wat is stress en wat is een burn-out?

Stress is een emotionele overbelasting. Je kunt een bepaalde situatie niet aan. Stress heeft een lichamelijke uitwerking en een psychologische uitwerking. Lichamelijk herken je stress door spierspanningen, hoge ademhaling, warmte, transpireren, diarree, hoofdpijn, strakke schouders en nekspieren. Stress krijg je als er zich een reële of niet reële dreiging voordoet. dit zorgt dan voor veel opgebouwde lading. Een gezond zenuwstelsel ontlaadt de stress weer automatisch, zonder dat we dat goed bewust zijn. Na een stress situatie en de daarop volgende ontlading ben je meestal doodmoe.

De psychologische oorzaak van stress zijn vaak jouw overtuigingen of vastgezette patronen in gedrag, die je niet zomaar kunt veranderen. Als je de opgebouwde stress niet meer op een normale wijze kunt ontladen dan ontstaan ziektes of problemen. Je systeem staat als het ware AAN.

Zoals bijvoorbeeld:

  • Prikkelbaar darmsyndroom
  • Migraine
  • Slapeloosheid
  • Vermoeidheid syndroom

Burn-out

Burn-out is een uitputtingsreactie van geest en lichaam op een lange, soms wel jaren, periode van 'werkstress'. de accu raakt steeds verder leeg, zonder dat hij voldoende opgeladen wordt. Avond na avond kom je vermoeid thuis van je werk en je begint de volgende dag met dezelfde vermoeidheid. Het is niet meer dan logisch dat je lichaam dan opeens 'stop' zegt. Het geeft je een duidelijk signaal dat het genoeg is geweest, dat je lichaam en geest de stress niet langer aankunnen. Van de ene op de andere dag kun je je bed niet meer uitkomen en heb je al moeite om de trap af te lopen. Je bent letterlijk en figuurlijk 'uitgeblust'. Op dat punt ben je gedwongen om te stoppen met werken. Dat punt noemen we burn-out. Mensen die een hoog streefgevoel hebben, perfectionistisch zijn of gewend zijn zichzelf opzij te zetten voor anderen lopen een groter risico op een burn-out. Daarnaast is in bepaalde beroepsgroepen vaak sprake van een hoge werkdruk, zoals bijvoorbeeld in de gezondheidszorg.

De volgende kenmerken kunnen wijzen op een burn-out:

  • je voelt je voortdurend moe, energieloos en uitgeput
  • verhoogde lichamelijke spanning, dit kan zich uiten in een hoge bloeddruk, hoog cholesterol , versnelde hartslag, versnelde ademhaling, nek-, schouder- en rugklachten.
  • gevoel continu op scherp te staan, rusteloosheid, slaapproblemen, concentratieproblemen, hoofdpijn, misselijkheid, te veel of juiste weinig eten.
  • snel overprikkeld raken of in conflicten terecht komen.
  • terugtrekken uit sociale contacten en verminderde belangstelling voor partner, gezinsleden, familie of vrienden.
  • somberheid, angsten, achterdocht, gevoelens van frustratie, machteloos en hopeloosheid.
  • negatieve gedachten, lage zelfwaardering en cynisme.

Gedragstherapie tegen stress en burn-out klachten

Met behulp van cognitieve gedragstherapie zijn stress en burn-out klachten goed te behandelen. In de behandeling leert men signalen van spanningsopbouw te herkennen en hoe hier het beste op te reageren, zodat herstel plaats kan vinden. Het kan voorkomen dat men aanpassingen moet doen aan het werk of aan de manier waarop men werkt om een burn-out in de toekomst te voorkomen. Het is gezond om weer aan het werk te gaan, maar de mate waarin en op welke manier de werkzaamheden worden hervat kan wel of niet bijdragen aan herstel. Vaak vindt overleg plaats met de betrokken bedrijfsarts om de behandeling af te stemmen.

We gaan op zoek naar de stressoren: welke gedachten, overtuigingen heb je over jezelf en hoe beïnvloedt dat je gedrag? Je leert hoe je d.m.v. oefeningen stress gemakkelijker af kunt laten vloeien. Stress is namelijk een teveel aan opgebouwde lading, die je niet kwijt kunt.

Contact met therapie praktijk De Klaver in Leusden

U kunt mij bellen op telefoonnummer: 06-14608835. Ik kan met cliënten bezig zijn, daarom is het verstandig een boodschap in te spreken. Ik bel u altijd zsm terug. U kunt ook inspreken wanneer u het beste bereikbaar bent. Ook kunt u het contactformulier invullen. Als u dit formulier hebt ingevuld, krijgt u binnen 24 uur een mail terug, met daarin wat mogelijke tijdstippen voor een afspraak. U kunt in het contactformulier de voorkeur voor tijdstippen aangeven.